Filmanmeldelse – Jackie i Café Biografen

Den anden aften var jeg i biografen med Damernes Biografklub. En uhøjtidelig, afslappende og hyggelig gruppe af damer, der samlet tager i biografen én gang måneden. Klubben har eksisteret nogle måneder efterhånden, og jeg har indtil videre været afsted med de andre damer to gange. Første gang så vi Fantastiske Skabninger og Hvor de Findes. Denne gang så vi altså Jackie. Det gode ved denne klub er, at det virkelig ER uforpligtigende. Hvis man ikke kan eller har lyst til at se den udvalgte film, så er det helt fint. Så springer man bare over. Hver måned stemmer vi om nogle udvalgte film, og på den måde foregår det ganske demokratisk, hvad vi skal se. I december vandt en film, som jeg ikke gad se, så jeg sprang bare over på den.

I torsdags så vi Jackie i Café Biografen. Jeg var forrige lørdag også i Café Biografen og se Paterson. Den anmeldese kan du læse lige her.

‘Jackie’ handler i korte træk om mordet på J.F.K. Filmen er dog fra Jacqueline Kennedys perspektiv, og selve tidslinjen er faktisk kun ca. en uge fra et par dage før mordet og op til og lidt efter hans begravelse. Filmen starter med, at Jackie bliver interviewet omkring mordet og hendes følelser omkring hele oplevelsen. Det medvirkede, for mig, at filmen er meget intens. Vi ser en journalist interviewe Jackie, og hun fortæller hendes historie. Vi oplever denne fortælling i længere flashbacks, og er aldrig i tvivl om, hvornår der er tale om et flashback.

Jeg ved, at nogle af de andre damer i klubben fik tårer i øjnene flere gange under filmen. Om min kynisme er nået højere niveauer ved jeg ikke, men jeg fik ikke store saltperler i øjenkroen under denne film. Der var et enkelt tidspunkt, hvor jeg helt sikkert fik lidt fugtige øjne, men tårer ned ad kinderne oplevede jeg ikke.

Generelt brugte jeg mange ressourcer på at sætte pris på det smukke skuespil filmen indeholder. Jeg forelskede mig på ny i Natalie Portman, der spiller Jackie. Min første, og lettere glemte, forelskelse i hende opstod da jeg så V for Vendetta.

Hun er ligeså udtryksfuld i denne film og manuskriptet, af Noah Oppenheim, har helt sikkert også haft en betydning for resultatet af denne film.

‘Jackie’ formidler historien om mordet på Kennedy meget malerisk, smukt og med dybe og alvorlige følelser. Det er ikke en aktionpacked film, så du skal ikke forvente høje brag eller FBI-mænd, der jagter moderen. Den side af begivenheden er slet ikke en del af denne film. Selvom filmen er dybt tragisk, sad jeg tilbage med fornemmelsen af duften fra nyvasket sengetøj, der har fået lov til at hænge til tørre en varm forårsdag. Filmen bragte et utrolig forfriskende take på den tragiske begivenhed, og selvom man skulle tro, at der var lavet nok skildringer af dette famøse mord, så formår ‘Jackie’ at gøre det med så meget overbevisning i dens egen vinkel på historien, at den på ingen måde er overflødig.

Du kan altså sagtens bevæge dig fra sofaen og ned i biografen for at se denne film. Også selvom du ikke interesserer dig for selve mordet. Du kan desuden se, hvor mange “stjerner” de forskellige damer fra biografklubben gav denne film lige her.

Ps. Natalie Portman er desuden blevet nomineret for Bedste Kvindelige Hovedrolle til Oscars 2017, så det berettiger bestemt også filmens succes.

0 replies